ИСТОРИЯ

Да изнасилиш историята

Преди няколко дни научих за новата продукция на Нетфликс и ББС – Троя: Падението на един град. Заинтересовано зачетох статията в Таймс и пред мен се разкри една гротескна актьорска селекция, гротескна, защото тя натрапва уж съвсем случайно образи, които нямат нищо общо с тази история. Ролите на Ахил, Зевс, Патрокъл и Еней ще се изпълняват от чернокожи актьори.

От доста време заради прослувутата „политическа коректност“ се забелязва подмяната на образите на историята. В редица филми, касаещи отминали епохи от историята на европейската цивилизация се налагат актьори от африкански произход. Много хора забелязват това, но отвръщат просто с ехидна усмивка и толкова. Едва ли много от тях се замислят защо това се прави. Не е просто за да намират трудова заетост на актьорите с черен цвят на кожата. Това явление е част от един бавен и силен процес на промяна и деконструиране на разбирането за историята на една цяла цивилизация. Цивилизация, която съвсем категорично определя себе си освен всичко друго и като бяла. Също и християнска, но това определение е може би още по-голямо табу.

Примерите са много, като се започне още през 1971г. когато Юда Искариотски бива представен като чернокож в рок-операта Исус Христос Суперзвезда. Постепенно този маниер на действие се налага до момента, в който в новата продукция на ББС и Нетфликс за Троя – ролите на Ахил, Зевс, Патрокъл и Еней са отредени за чернокожи актьори. За сравнение Хера и Бризеида ще се изпълняват от бели актриси, защо такъв двоен стандарт? Нима няма привлекателни чернокожи актриси за тези роли?

А защо Мартин Лутър Кинг или Нелсън Мандела да не бъдат изиграни от европеиден или монголоиден актьор? С лека ръка се подменят древно-гръцки персонажи, ами ако се появи гръцки филм за Втората Световна Война, в който Уинстън Чърчил се изпълнява от Морган Фрийман, а младата кралицата от Приянка Чопра?

Бруталната подмяна на образите на една от най-популярните истории в европейската цивилизация е част от подмяната на мисленето на европейците, защото който владее миналото владее и бъдещето, а най-лесният начин да разбиеш една култура е като разбиеш на пух и прах самото й разбиране за собствената й история. Днес, когато сме все по-подвластни на масовите медии, стожерът на свободните медии ББС загърбва отговорността си да разказва истината на масовата публика. За много хора обучението по история си остава само с филми и сериали, защото време и желание за друго в съвременния забързан свят няма.

Повече от ясно е, че се води културна война срещу Европейската цивилизация, примерите са прекалено очевидни вече. Така както една нашумяла конвенция се стреми да поставя индивида в необичайни за пола му роли с цел да го обърка и заличи такъв какъвто се е изграждал хилядолетия, така спокойно може да се каже, че вече се е наложила „конвенцията“ за подмяна на историята, която натрапва определени образи в едни много необичайни за тях роли, също така целяща да обърква. Тази конвенция няма нужда от ратифициране, тя отдавна се е промъкнала в домовете на всеки един от нас като Троянски кон, на малкия и мобилния най-малкия екран. И конвенцията за подмяна на историята има един ясен образ който иска да заличи от миналото и от бъдещето, образа на белия човек. Белият човек е излишен в новата конструкция за света в 21 век. (справка брошурите за млади родители на Здравните служби в Англия, масовата имиграция от неевропейски страни след ВСВ, допускането да се създадат в рамките на няколко десетилетия безброй неевропейски анклави из цяла Западна Европа, да се променят радикално цели градове (Брадфорд, Лутън, Лестър, Бирмингам)). Белият човек е предаден от самия себе си. Всъщност много хора са уж бели, но не искат да са бели, те мразят факта, че са бели. Така основната задача за белия човек, ако иска той да оцелее като биологичен вид, е да търси себеподобни, които не се срамуват от това което са.

Може да харесате

Copyright © Вестник Зора, Излиза в София на 18 Май 1919, България

Exit mobile version