БЪЛГАРИЯ

Питайте Борисов дали е виждал унизително бедни хора? Харесва ли му числото 1 650 000 – хората, които живеят под границата на бедността?

КАК ДА ГОВОРИШ С ПАДИШАХ

От писмо на сценарист на Слави научихме, че в шоуто са наясно с всички тайни на телевизията.

Тъй че размишленията по-долу са предназначени за ония, на които им е интересен и друг поглед към прословутото интервю с Падишаха, след което Слави отнесе доста бой.

Подканиха ме да го направя и някои ваши коментари.

Най-напред, преди да направи подобно интервю, човек трябва да си зададе въпроса, за какво му е нужно то – на него, но още повече на публиката.

После да си представи, как изглежда в очите на Падишаха, в състояние ли е да го респектира, да го обели до сърцевината му.

Какво ли има там, ще ни допусне ли изобщо в нея?

Ще изглежда някак странно, ако си навлечен с фланелка „Системата ни убива“ – а пък кротко разговаряш със същата тази Система.

Но ако все пак успееш да изясниш, как точно убива тя – как, как, как – дори само това е предостатъчно.

Стига да не те отнесе многотията от теми, което ще е от полза единствено за Системата – скок-подскок насам-натам и хайде, времето изтече.

Ако свалиш фланелката, не се опитвай отново да се скриеш – този път зад въпросите на зрителите, да ги използваш като някаква ограда, иззад която да надничаш.

Не ти е нужна патерицата на зрителските въпроси – не защото те не съдържат истината – а защото можеш да попаднеш в капана на субективния подбор.

Все ще те упрекват, че не си задал най-острите въпроси – и все ще те питат кой ги подбира всъщност.

Острието трябва да е в устата ти, в твоите въпроси.

Трябва да е ясно, че почти никой не може да се премери с Падишаха при равни условия – той идва и ти обсебва интервюто, това е неговият номер. Агресивен е – и трябва да нарушиш добрия тон, за да го укротиш, но тогава той ще се направи на жертва /на медиите/ и пак ще спечели, поне в очите на лековерните зрители.

Не можеш да го хванеш за вратовръзката и да го изведеш от студиото – много е тежък.

А ако се примириш и се придържаш към обичайното каканижене, това на бърза ръка ще те превърне във виновник в очите на публиката.

С него човек не може да се отпусне нито за миг, а и тамянът, който кади около себе си е толкова пушлив, че лесно може да замае главата ти.

Още с първите си думи примерно: „С кого разговарям – с политик или с журналист?“ – цели да те принуди да си свалиш гащите. Ясно е, че така иска да получи предимство още в началото на разговора.

Отрязваш го веднага, примерно така: „Слушайте въпросите ми и те ще ви подскажат с кого си имате работа“.

И продължаваш да навиваш бурмата: „Всъщност разговаряте с Народа – готов ли сте за това, искате ли го? Кажете му тогава направо, какво представлява България днес?“

Наивно е да се подпитва Падишаха за други хора – и то в тяхно отсъствие. Това е много удобно за него – така ще има възможност да прикрива собственото си отсъствие от разговора.

Споменавай единствено и само него, събери всичко в него, връщай го към него самия, не му давай да изпълзи встрани от себе си.

Щом вече е дошъл в студиото, спасението е да се говори само за него, за всичко – през него.

Ако се подведеш да говорите за ланшния сняг, направо ще му дадеш възможност да се скрие от публиката – и той ще остане много доволен, дори може да те похвали. Публиката обаче ще е на съвсем друго мнение.

Вкараш ли госта си в капана на човешкия разговор, имаш много по-голям шанс да оставиш едно ясно свидетелство, кой всъщност управлява държавата, какви са възможностите му, какви са заблудите му.

Питай го примерно виждал ли е бедни хора, но унизително бедни;

харесва ли му числото 1 милион 650 хиляди – дали веднага ще се сети, че това са хората, които живеят под границата на бедността?

Влизат ли те в сметките му, освен когато се прави на Дядо Коледа?

Ако искаш да си остроумен, извади две чинии – едната с филия мас, другата – с филия с мед.

Накарай го да се вгледа в двете филии – и да каже колко дълъг е пътят от едната до другата.

Продължавай да го „обелваш“:

има ли чувство за вина към бедните хора;

какво мисли за Своге примерно; загиналите 20 души в чия сметка ги слага;

на кой Господ се моли – и той има ли нещо общо с този на всички останали.

Можеш да построиш цялото интервю и само върху въпроса „От какво не сте доволен?“ Така ще научиш какви са недоволствата на Падишаха от самия себе си, в състояние ли е той да проумее и дори да се слее с недоволствата на обикновените хора, на какво разстояние е от тях – на една ръка, за да ги ползва спокойно/небрежно – или по-далеч, но колко по-далеч?

Каква част от брутното му лично тегло е заложена – къде, пред кого.

По-добре да го питаш за това, отколкото за брутния вътрешен продукт и външния ни дълг… – това пък е напълно излишно, понеже започнаха дъждовете и хорицата панически пренасят скромното си обзавеждане на горните етажи на мизерните си домове, за да се спасят от поредното наводнение.

И сто милиарда да стане външният ни дълг, това пак няма да спре Черната Река.

Колкото повече човъркаме, толкова по-ясно става, че рисковете са много по-големи, отколкото ползите от интервю с Падишах.

Особено ако не знаеш кеворкизма „Не се прави на глупак със силния, а го иронизирай“.

Пък и вече не е възможно да се говори нормално с нашите политици.

Те винаги ще вземат връх – като не ви чуват, не ви отговарят, открито показват, че ви презират и пр.

Дори най-мижавите измежду тях се държат разхайтено, говорят за разстрели, за гниди – и въпреки всичко, медиите се усукват около тях. Сериозния разговор отдавна е изтърван.

Когато месиш разговор с Падишах, няма смисъл да потъваш само в онова, което се случва днес – така винаги могат да те изпързалят.

Истината за един политик се крие в оценката му за изминалото Време.

Как запомня и схваща той собственото си минало – това е важното.

И друго: как си представя Края си един политик?

Много е вероятно точно този гост да каже, че не си представя никакъв край. Това ще бъде чудесен отговор.

И накрая – вижте колко здраво стои отговорът на един Падишах, когато все още беше само ББ, на въпроса ми – „Какво е адът според теб?“ Зададен е през 2002 година. Този отговор винаги ще разпалва въображението ни.

Тогава той каза: „Не съм бил още там. Ако някога отида, ще ти се обадя оттам. Може да е скъпо, но ще ти звънна накъде да хванеш. Към рая или към ада. Може пък да е хубаво. Представи си, че тук е адът!“

Може дълго да се размишлява над тези думи.

Дали днес има някаква промяна, дали вече е по-хубаво тук – според него?

Кеворк Кеворкян, Фейсбук

Може да харесате

АНАЛИЗИ

Ирини Зикидис коментира новата политическа реалност след избирането на Доналд Тръмп за прездиент на САЩ, независимо, че официалните резултатите само ще бъдат формалност, която...

ФОКУС

Ако Тръмп стане президент, портиерът няма да звъни Ако спечели Камала Харис, ще продължи властването на тези сили в САЩ, които искат тази държава...

КОМЕНТАР

САЩ искат да ни видят победени, убеден е е заместник-председателят на Съвета за сигурност на Русия Ако Доналд Тръммп победи на изборите за президента...

КОМЕНТАР

Нидал Алгафари: Ще си говорим за правителства и избори през март и април. Най-вероятно и този път ние ще се окажем изиграните, заяви Кънчо...

Copyright © Вестник Зора, Излиза в София на 18 Май 1919, България

Exit mobile version